Saturday, January 16, 2016

Kirjutan täna ühest 6-aastasest märast, kellest eelmine kord midagi postitada lubasin. Kui minu eelistusi silmas pidada, siis on tegemist ühe ideaalsest sugupuust pärit hobusega. Tema isa Skovens Rafael on minu arust väga vahva ja heade järglastega täkk (kuigi omakorda tema isa Romanov mulle väga ei sümpatiseeri - mu arvates üks lohisevamate tagajalgadega maailmatasemel GP hobuseid üldse :D vabandust, kui keegi on suur fänn ); ning tema ema on ilmselt meie kasvanduse üks kõige paremaid märasid, olen näinud/sõitnud mitmete teistegi tema järglastega ja kõigil on superhead liikumised.

Nii, ja siis sa paned need kaks suurepäraste tulemustega aretushobust kokku ja saad... sellise seljast kinnise ja pisikeste sammudega, natuke hispaania hobuse moodi liikuva järglase, nagu antud mära on. :P


(See osa videost, kus me mudaplatsil sõidame - mulle tundus seljast see tookord täieliku katastroofina, sest ta vahtis kõike ja kõiki ja tundus väga ärev. Hiljem video pealt vaadates oli eest ebastabiilne, aga liikumine isegi parem kui tavaoludes.... nii et tunne ja väline ilme võivad ikka väga erineda kohati)

Säh sulle aretust. Ta on kõikidest teistest siinsetest hobustest väga erinev, ometi on ta kuidagi üheks mu lemmikutest saanud. Ta ei liigu kuigi suurte sammudega üheski allüüris ja samas on tegemist ülitundliku hobusega, nii et temaga ratsutamine on omamoodi väga suur väljakutse mulle. Teisest küljest leidub meil hetki (senini peamiselt galopis), kus ta nii oma peas kui kehas siiski lõdvestuda suudab ja siis on see liikumine kuidagi... väga tasakaalus või ennastkandev või... ma ei oskagi seletada. Mina usun nt, et hea ja tundliku ratsanikuga võiks ta koondatud liikumistes väga edukas olla, sest kuigi oma jalgade välja sirutamine ja raami pikendamine on tema jaoks väga keeruline, siis tasakaalutunnetus ja raskuse tagaotsale viimise potentsiaal on täiesti olemas kuskil. Ta ei vaju mittte kunagi su käe otsa või raskusega esiotsale ja suur tundlikkus märguannetele on tegelikult ka pigem hea iseloomujoon, lihtsalt ratsanik peab olema suuteline seda nö kontrolli all hoidma ja ära kasutama, mitte selle vastu võitlema. Nii pea, kui temalt midagi jõuga üritada küsida, olgu see siis kasvõi pisut liiga jäik vastuhoidmine käega, siis on hobune kohe sekundipealt läbi kogu keha kramplik ja lõdvestuse ja pehmuse taastamiseks läheb jälle jupp aega.

Ja kõigele lisaks on ta muidugi väga-väga ilus hobune, minu arvates - nii oma tüübilt kui kehahoiakult. :) Aga jah - mulle meeldib temaga ratsutada just seepärast, et... ta on teistsugune ja ta ei lenda kahemeetriste traavisammudega su all ringi olenemata sellest, kui hädine ise seljas oled, vaid... on väga otsene peegel sellest, mida sa seal seljas teed, ning tulemuseks on kõik või mitte midagi.




Ahjaa... ta on ilmselt üks mu hobustest, kes oma selga kõige rohkem paigal ja nö pinges hoiab, aga vähemalt tema puhul see küll seal istumist mitte kuidagi lihtsamaks ei tee. Kõige lühema sammuga hobune ja kõige keerulisem, kellega täisistakut teha. :) Minu viimatiste kogemuste järgi (võib-olla kunagi arvasin teisiti) ei ole väheliikuv selg midagi sellist, mille otsas hea istuda oleks - rääkimata sellest, et hobusele on see muidugi ka kahjulik. Seega praegu teen täisistakut minimaalselt, aga vähehaaval püüan ikkagi sinnapoole liikuda, et nii mina kui hobune suudaks rohkem ja paremini - see on aga pikem protsess. Ja noh... ülesse pandud video on müügivideo, nii et eks elu näitab, mis meie koostööst saab. KUI talle leiduks inimene, kellele temaga sõita meeldib ja ta suudab seda teha ilma hobusele pinget ja stressi tekitamata, siis ma ilmselt oleks õnnelik ja rahulolev teda ka sellisesse uude koju saates, sest... I don't think it's the easiest match to find.

2 comments:

Triin said...

Ma olen sellele mõelnud, et ikka uskumatu kuidas tulemus on aretuses juhuse asi. Ühest küljest leiad suguluses hobustel sarnasusi ja siis on näiteks kaks täisvenda, kes on nagu öö ja päev. Aga noh kui inimesi vaadata ja õdesid-vendi võrrelda, siis see enam nii imelik ei tundugi...

Ja siis on need hobused, kelle välimik pole kiita ja kes ei kasva just parimates tingimustes aga osutuvad võimekateks kui kuradid. Ja siis on seal kõrval korralikult planeeritud ja hoitud hobune, kes jääbki keskpäraseks... Geneetika ja juhused vist teevad oma tööd hästi...

Ingrid said...

Väga tõsi jep, midagi kindlat küll hobusearetuses loota ei tohiks. :P Teisest küljest on teadlik aretus just sellesama juhuslikkuse faktori tõttu veel rohkem vajalik, sest hästi valitud vanemate puhul leidub neid "õnnetuid" juhuseid ikkagi oluliselt harvem.

Minu postitust näiteks tuues, siis selle konkreetse hobuse ema on andnud erinevate täkkudega mulle teadaolevalt 8-9 järglast, kes on KÕIK suht fantastiliste liikumistega olnud (sh mitu litsentseeritud täkku ja nn eliitmära). Pluss siis see üks, kes miskipärast... ei ole. :P Sellegipoolest on ju tegemist suurepärase aretusmäraga, sest noh - 1 keskpärane 9 väga hea järglase hulgas on ikka üsna hea tulemus.